Veelgestelde vragen

Wat is VRO-korting?

Als u de Voortgezette Rij Opleiding (VRO) heeft gevolgd bij Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) krijgt u korting op uw premie. Vanaf de afgiftedatum van het certificaat ontvangt u 5 jaar lang 10% extra korting.

Wie bouwt er schadevrije jaren op?

De persoon die de verzekering heeft afgesloten is (verzekeringnemer).

Hoe bouw ik schadevrije jaren op?

Voor ieder jaar dat u achter elkaar verzekerd bent geweest en geen schade heeft gehad, bouwt u een schadevrij jaar op. Wij gebruiken het aantal schadevrije jaren in de berekening van de premie. Hoe meer schadevrije jaren u heeft, hoe lager de premie.

Uw korting kan oplopen tot maximaal 80 procent.

Het aantal schadevrije jaren kunt u opvragen bij uw huidige verzekeraar. Hoeveel schadevrije jaren u heeft, leggen verzekeraars vast in een landelijke database (Roy-Data). Wij controleren of de schadevrije jaren die u heeft opgegeven, kloppen met het aantal in deze database. Een eventueel verschil kan ervoor zorgen dat wij de berekende premie moeten aanpassen. Wanneer er sprake is van schade kunt u schadevrije jaren kwijtraken. Dit is afhankelijk van de situatie.

Is mijn motor ook verzekerd als iemand anders op mijn motor rijdt?

Ja, die persoon moet dan wel een geldig rijbewijs hebben. U moet die persoon bovendien toestemming hebben gegeven om op uw motor te rijden. Als iemand anders op uw motor een ongeluk veroorzaakt, kan dit wel gevolgen hebben voor uw schadevrije jaren. En dus voor de premie die u betaalt.

Hoe hoog is mijn eigen risico?

Er geldt een eigen risico van EUR 100,- per schade. Dit betekent dat u bij schade de eerste EUR 100,- zelf betaalt. Is een bestuurder jonger dan 24 jaar, dan geldt een extra eigen risico van EUR 200,- per schade. Als u gebruik maakt van onze herstelservice verlagen wij uw eigen risico met EUR 100,-. Voor de dekking Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) geldt geen eigen risico.

Kan ik kiezen voor een hoger eigen risico?

Ja, dat kan. U kunt kiezen voor een eigen risico van EUR 375,- of EUR 750,-. U betaalt dan minder premie. U kunt het eigen risico alleen verhogen als u WA + Uitgebreid Casco heeft.

Ik heb bij mijn rechtsbijstandverzekering al een dekking voor verkeer. Heb ik een dekking voor rechtsbijstand nodig bij mijn motorverzekering?

Nee, bij de verkeersdekking op uw rechtsbijstandverzekering heeft u al dekking voor uw motor.

Wat houdt de nieuwwaarderegeling in?

Als u een nieuwe motor verzekert, dan is deze de eerste drie jaar verzekerd tegen de nieuwwaarde. Dit geldt alleen als u de eerste eigenaar van de motor bent. De motor mag bovendien niet ouder dan drie jaar zijn. Wij vergoeden de prijs van een nieuwe motor van hetzelfde model, type en uitvoering op het moment van de schade.  De regeling geldt alleen als uw motor WA + Uitgebreid Casco is verzekerd. Deze regeling geldt voor motoren met een maximale cataloguswaarde van EUR 25.000,-.

Wat houdt de aankoopwaarderegeling in?

Als u een  tweedehands motor heeft gekocht dan geldt er een aankoopwaarderegeling. Raakt uw motor binnen drie jaar total loss of wordt uw motor gestolen, dan keert uw verzekering de aankoopwaarde uit. Dat is het bedrag dat u heeft betaald voor uw motor. Deze regeling geldt bij de dekking WA + Uitgebreid Casco. De cataloguswaarde van de motor mag niet hoger zijn dan EUR 25.000,-.

Wat moet ik doen als ik mijn motor verkoop?

U moet dit aan ons melden. U kunt de verzekering via uw digitale polismap opzeggen. De wijzigingsdatum is de datum waarop het kenteken op naam van de nieuwe eigenaar is gezet. Via de knop “wijzigen” kunt u de gegevens van een eventuele nieuwe motor doorgeven

Wat moet ik doen als mijn motor naar de sloop gaat?

U moet dit aan ons melden. U kunt de verzekering via uw digitale polismap opzeggen. In het  polisoverzicht kunt u via de knop “wijzigen” de verzekering stopzetten. De wijzigingsdatum is de datum van afgifte van het vrijwaringsbewijs. Dit bewijs ontvangt u van het sloopbedrijf.

Hoe kom ik aan een groene kaart?

De groene kaart sturen wij na acceptatie van de verzekering. Wanneer u een andere motor koopt, sturen wij u per post een nieuwe groene kaart. Bent u de groene kaart kwijt? Dan kunt u een nieuwe groene kaart aanvragen via de digitale polismap. Ga hiervoor naar het polisoverzicht en klik op de verzekering waarvoor u de groene kaart wil ontvangen.

In welke landen ben ik verzekerd?

Op de groene kaart staat in welke landen de verzekering geldig is.

Mag ik mijn schade overal laten herstellen?

Ja, dat mag. Het eigen risico wordt verminderd met EUR 100,- per schade als u gebruik maakt van onze herstelservice.

Ik wil gebruik maken van de herstelservice. Bij welke garages kan ik de schade laten repareren?

Vind een aangesloten herstelbedrijf op de website van Focwa.

Krijg ik een vervangende motor als ik gebruik maak van de herstelservice?

Ja, als uw motor wordt gerepareerd door een aangesloten herstelbedrijf. In dat geval krijgt u een andere motor zolang uw motor bij het herstelbedrijf staat. Vind een aangesloten herstelbedrijf op de website van Focwa.

Moet mijn motor op slot staan als deze in de stalling staat?

Heeft u WA + Beperkt Casco of WA + Uitgebreid Casco, dan moet uw motor altijd een ART klasse 4 goedgekeurd slot (zie http://www.stichtingart.nl) hebben. Ook in de stalling moet uw motor op slot staan.

Wat zijn de beveiligingseisen die gelden voor mijn motor?

Beveiligingseisen zijn afhankelijk van de waarde en leeftijd van uw motor. U vindt de beveiligingseisen die gelden voor uw motor op uw polisblad.

Ik heb schade door vandalisme. Is dit gedekt?

Schade door vandalisme wordt gedekt als u WA + Uitgebreid Casco (All risk) heeft. Denk hierbij aan afgetrapte spiegels, lek gestoken banden en krassen op de lak. Houd er wel rekening mee dat het claimen van dergelijke schade leidt tot een hogere premie.

Weet u niet wie de dader is, maar is de schade veroorzaakt door een ander motorvoertuig? Of is de dader niet verzekerd?  In sommige gevallen komt u in aanmerking voor een schadevergoeding door het Waarborgfonds. Op de website van het Waarborgfonds vindt u hierover meer informatie.

Wanneer worden er kosten in rekening gebracht?

Bij het afsluiten van een nieuwe verzekering en bij het tussentijds wijzigen van de polis, worden poliskosten in rekening gebracht. Bij het beëindigen van de verzekering worden eveneens kosten in rekening gebracht.

 
 

Contactinformatie:

010 448 88 75
Contactformulier

Digitale polismap:

Inloggen
Account registreren

Schade melden: